W ostatnim miesiącu zdecydowanie można zauważyć wzrost ilość klauzul niedozwolonych publikowanych w rejestrze klauzul niedozwolonych. Jest to z pewnością skutek zmiany linii orzeczniczej, która miała miejsce w listopadzie zeszłego roku. Obecnie Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie odrzuca pozwów, ale wydaje wyroki uznające dane postanowienia za niedozwolone oraz zarządza ich publikację w rejestrze klauzule niedozwolonych.

Od ostatniego raportu klauzulowego do rejestru wpisano aż 71 nowych klauzul niedozwolonych. Duża część nowych klauzul dotyczy handlu elektronicznego lub sprzedaży konsumenckiej, co pokazuje, że branża ta nadal jest szczególnie podatna na stosowanie klauzul niedozwolonych.

Jeszcze przez co najmniej kilka najbliższych miesięcy należy się spodziewać większej ilości klauzul niedozwolonych publikowanych w rejestrze.

Na dzień 31 sierpnia 2016 roku do Rejestru Klauzul Niedozwolonych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wpisano ogółem 6584 klauzul niedozwolonych (w tym aż 1418 klauzul dotyczy handlu elektronicznego, a 371 dotyczy sprzedaży konsumenckiej). Od momentu sporządzenia ostatniego raportu klauzulowego, to jest od 27 lipca 2016 roku wpisano do rejestru łącznie 71 nowych klauzul niedozwolonych.

Poniżej wskażemy najważniejsze naszym zdaniem klauzule niedozwolone opublikowane w ostatnim okresie, na które powinieneś zwrócić uwagę. Jeżeli znajdują się one w Twoim regulaminie lub w umowie, to zalecamy je usunąć, a przynajmniej skonsultować ich dalsze pozostawienie.

Jeżeli masz pytania do poszczególnych klauzul – skontaktuj się z nami, postaramy się wyjaśnić Twoje wątpliwości. 

Klauzule niedozwolone – sierpień 2016 r.

Poniżej przypominamy najczęstsze klauzule niedozwolone stosowane przez przedsiębiorców, które zostały wpisane do rejestru w ostatnim okresie:

  • „Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za niedostarczenie zakupionego towaru Użytkowikowi (…) spowodowane podaniem przez Użytkownika błędnego lub niepełnego adresu do wysyłki” – klauzula numer 6584
  • „Sprzedawca zapewnia, że dane zawarte w formularzu rejestracyjnym zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych będą służyły wyłącznie do celów związanych z prowadzoną przez sprzedawcę działanością gospodarczą” – klauzula numer 6583
  • „(…) koszty przesyłki związane z reklamacją pokrywa sklep według cennika krajowego na usługi powszechne Poczty Polskiej” – klauzula numer 6573
  • „Sklep nie przyjmuje żadnych przesyłek odsyłanych za pobraniem” – klauzula numer 6571
  • „W przypadku reklamacji dotyczących uszkodzeń mechanicznych w trakcie transportu będą one uwzględnione jedynie po sprawdzeniu przesyłki w chwili jej odbioru. Warunkiem przyjęcia tego typu reklamacji jest protokół reklamacyjny spisany razem z kurierem dostarczającym przesyłkę” – klauzula numer 6540
  • „Towar zwrócony nie może mieć śladów używania: nie może być otwierany, uszkodzony lub pozbawiony oryginalnego opakowania” – klauzula numer 6528
  • „Uwaga! Bez paragonu fiskalnego towar nie podlega zwrotowi” – klauzula numer 6526

Podsumowanie

Jeżeli znalazłeś choć jedną z tych klauzul w swoim regulaminie, to bezpieczniej będzie ją usunąć. Nie warto ryzykować pozwu za stosowanie klauzuli, ani postępowanie prowadzonym przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W razie pytań lub wątpliwości skontaktuj się z nami – nasi prawnicy są do Twojej dyspozycji.